Vo

Fysiotherapie, Spaubeek, Fysiotherapiepraktijk, Fysiotherapeut, Limburg, Fysio, vochtophoping, vochtophopingen, oedeem

Vochtophoping

Als u vocht heeft op plekken waar dat normaal niet hoort, heeft u waarschijnlijk last van vochtophopingen (oedeem). Oedeem treedt op wanneer vocht niet uit het lichaamsweefsel trekt. Deze vochtophopingen komen vooral voor in de benen, voeten, buik en longen. Klachten zijn zwellingen, pijn, vermoeidheid, een gespannen gevoel en beperkte beweeglijkheid. Er zijn verschillende vormen van oedeem: lymfoedeem, veneus oedeem of een combinatie van beiden. Lymfoedeem is een vochtophoping ten gevolge van een onvoldoende functionerend of een defect lymfesysteem. Als de afvoer van vocht via de aderen (venen) niet meer goed verloopt is er sprake van veneus oedeem.

Oorzaken vochtophoping

• Hartfalen
  • Te veel zitten of staan
  • Nieraandoeningen
  • Medicijngebruik
  • Te veel zout eten
  • Leveraandoeningen
  • Hormonale schommelingen

Vochtophopingen verhelpen en voorkomen

Onze therapeut helpt u graag bij het voorkomen en verhelpen van de vochtophopingen door middel van oedeemtherapie of de massagetechniek lymfedrainage. Tijdens het intakegesprek worden uw klachten in kaart gebracht. Er wordt dan naar een mogelijke oorzaak gezocht en samen stellen we een behandelplan voor u op dat past bij uw klachten. Onze behandelingen zijn erop gericht om spierspanningen en pijn te verminderen. Tevens krijgt u tips en advies welke helpen bij het voorkomen van vochtophopingen.

• Oedeemtherapie