Rug en bekkenklachten

Rugpijn

80% van de bevolking heeft wel eens last van rugpijn. Met name lage rugpijn komt erg vaak voor. De oorzaak van rugpijn kan verschillend zijn. Rugklachten kunnen u beperken bij het uitvoeren van uw dagelijkse activiteiten. De pijn varieert van lichte tot hevige klachten. Deze komen meestal in de lage rug voor. Onze fysiotherapeut begeleidt u graag bij het verhelpen en het verlichten van uw klachten.

Oorzaken van rugpijn
Rugpijn kan verschillende oorzaken hebben of kan door een combinatie van oorzaken ontstaan, zoals:

• Verkeerde houding, met onvoldoende beweging
  • Stress, er komt dan veel spanning op de spieren te staan
  • Verkeerde of  plotselinge beweging
  • Overbelasting, te veel achter elkaar dezelfde beweging
  • Zwaar lichamelijk werk, zoals te zwaar tillen, maar ook veel bukken
  • Overgewicht, elke 10 kg boven het gezonde gewicht is een extra druk op de tussenwervelschijven
  • Onvoldoende beweging, hierdoor worden de spieren verzwakt

Rugpijn hoeft niet altijd een aanwijsbare oorzaak te hebben. Het kan namelijk ook het gevolg zijn van een andere aandoening,  zoals: hernia, artrose, diabetes, etc.

Rugpijn verhelpen en voorkomen
Onze therapeut helpt u graag bij het voorkomen en verhelpen van uw klachten. Tijdens het intake gesprek worden uw klachten in kaart gebracht. Tevens wordt er naar een mogelijke oorzaak gezocht. Samen stellen we een behandelplan voor u op dat past bij uw klachten. Onze behandelingen zijn erop gericht om spierspanningen en pijn te verminderen. Tevens krijgt u tips en advies welke helpen bij het versterken en stabiliseren van uw rug.