Fysiotherapie, Spaubeek, Fysiotherapiepraktijk, Fysiotherapeut, Limburg, Fysio, nekpijn, nekklachten

Nekpijn

Twee op de drie mensen heeft wel eens last van nekpijn. Het is na rug- en schouderpijn een van de meest voorkomende lichamelijke klachten. De klachten van nekpijn kunnen variëren van een stijf gevoel tot plotselinge pijnscheuten in de nek. Vaak is er geen duidelijke oorzaak voor nekpijn en is de pijn binnen een aantal weken weg. Blijft de pijn aanhouden dan adviseren wij u om een afspraak te maken met onze therapeut.

Oorzaak van nekpijn
Nekpijn kan verschillende oorzaken hebben of kan door een combinatie van oorzaken ontstaan, zoals:

• Verkeerde of onverwachte bewegingen
  • Stijve spieren, door een verrekte spier. Spieren kunnen ook stijf worden als reactie op pijn
  • Een verkeerde lichaamshouding, waarbij de nek een te lange periode in dezelfde houding wordt gehouden
  • Stress, veel spanning op de spieren

Nekpijn hoeft niet altijd een aanwijsbare oorzaak te hebben. Het kan namelijk ook het gevolg zijn van een andere aandoening zoals:

• Whiplash, als gevolg van een sport- of auto ongeluk, waarbij de nek een flinke klap maakt
  • Artrose, achteruitgaan van de gewrichten
  • Nekhernia, een uitpuiling van de tussenwervelschijven

Nekpijn verhelpen en voorkomen
Onze therapeut helpt u graag bij het voorkomen en verhelpen van uw nekpijn. Tijdens het intakegesprek worden uw klachten in kaart gebracht. Er wordt dan naar een mogelijke oorzaak gezocht en samen stellen we een behandelplan voor u op dat past bij uw klachten. Onze behandelingen zijn erop gericht om spierspanningen en pijn te verminderen. Tevens krijgt u  tips en advies welke helpen bij het versterken en stabiliseren van uw nek.