Fysiotherapie, Spaubeek, Fysiotherapiepraktijk, Fysiotherapeut, Limburg, Fysio, claudicatio intermittens, etalagebenen, beenpijn, beenklachten, pijn tijdens lopen

Claudicatio Intermittens (etalagebenen)

Claudicatio Intermittens (etalagebenen) is een vaatziekte. Wanneer u etalagebenen heeft, merkt u dat uw benen tijdens het lopen pijnlijk worden, waardoor u steeds even stil moet staan.

Oorzaken etalagebenen
Deze vaatziekte ontstaat door een probleem met de bloedtoevoer naar de beenspieren door een vernauwing van de beenslagader. Tijdens het lopen hebben de beenspieren meer zuurstof nodig, maar de beenslagaders kunnen deze niet aanvoeren.

Verhelpen en voorkomen van etalagebenen

Door middel van looptherapie kan de pijnvrije loopafstand vergroot worden. Met looptherapie loopt u in een stevige wandelpas. Het is de bedoeling dat u zeer regelmatig oefent in het lopen van steeds langere afstanden. In het begin helpt Jos u hierbij, maar uiteindelijk zal de therapie afgebouwd worden, indien uw conditie dit toelaat, en zult u steeds meer zelfstandig trainen.

Door telkens door te lopen tot net voor u uw maximale loopafstand hebt bereikt, vergroot u de loopafstand. Jos helpt u hierbij en zal samen met u een persoonlijk en gestructureerd trainingsprogramma samenstellen.

De fysiotherapeut kan ook aandacht besteden aan de leefstijlveranderingen die nodig zijn om het risico op verdere problemen te verminderen. U kunt hierbij denken aan stoppen met roken, gezond eten en het ontwikkelen van een actieve leefstijl. Hij begeleidt u om het uithoudingsvermogen en looppatroon te verbeteren en helpt u een eventuele angst voor inspanning te overwinnen.